تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
در این مقاله به نقش جوامع آفریقایی - آمریکایی در علم و تکنولوژی نگاهی می‌اندازیم.
جوامع آفریقایی - آمریکایی دانشمندان و مخترعان برجسته‌ی بسیاری را به دنیا معرفی نموده‌اند. مقاله‌ی زیر را بخوانید تا با چند تن از آنها آشنا شوید. برخی از مخترعان معروف آفریقایی - آمریکایی در زیر معرفی می‌شوند.

گرنویل وودز

گرنویل وودز در تاریخ 23 آوریل سال 1856 در کولومبوس، اوهایو به دنیا آمد. وی از طریق تعمیرکاری و کار آموزی آهنگری در فروشگاه ماشین شروع به توسعه‌ی مهارت‌های خود نمود. گرنویل خود الکترونیک را آموخت. سپس در یک کار خانه مشغول به کار شد. او ه چنین یک دوره‌ی مهندسی مکانیک را در کالج شرق گذراند. بعدها به سین سیناتی اوهایو نقل مکان کرد و کارگاه شخصی خود را راه اندازی نمود. او و برادرش لایتس شرکت الکتریکی وودز را تأسیس کردند. گرنویل یک برق کار با استعداد و یک نابغه‌ی مبتکر بود. او بیش از سی و پنج اختراع مکانیکی و الکتریکی را به ثبت رساند. گرنویل پانزده وسیله را برای خط آهن‌های الکتریکی اختراع کرد. او در سال 1884، اولین حق ثبت اختراع خود را برای کوره‌ی دیگ بخار بهبود یافته دریافت کرد. او در سال 1887 تلگراف چند تایی هم گام خط آهن را به ثبت رساند که امکان ایجاد ارتباط بین قطارهای در حال حرکت و ایستگاه‌ها را فراهم می‌کرد. این اختراع خاص به حرکت قطارها سرعت بخشید و جلوی تعدادی از حوادث و تصادفات را گرفت. او هم چنین یک ماشین جوجه کشی الکتریکی را اختراع کرد، که پنجاه هزار تخم مرغ را به صورت هم زمان گرم می‌کرد. گرنویل در سی‌ام ژانویه‌ی سال 1910 در شهر نیویورک در گذشت.

جورج واشنگتن کارور

کارور در سال 1864 در ایالت میسوری متولد شد. او سی صد مورد استفاده را برای بادام زمینی که یک محصول کمتر شناخته شده بود کشف کرد. او روش چرخش محصول را گسترش داد و کشاورزی جنوب را به کلی متحول ساخت. او پانصد رنگ مختلف را تولید کرد. و یک فرایند برای تولید لکه‌ها و رنگ‌ دانه‌ها از گیاه سویا اختراع کرد. وی صدها مورد استفاده را برای سیب زمینی شیرین، گردوی آمریکایی و سویا یافت. کارور در سال 1943 در گذشت.

دکتر ژوسلین سیمپسون

او در توسعه یک گروه جدید از پلیمرهای پیزو الکتریک با کار آیی بالا هم کاری نمود. مواد پیزو الکتریک در هنگام اعمال فشار به آن‌ها جریان الکتریسیته تولید می‌کنند. مخترعان اظهار می‌کنند که این تکنولوژیِ پلیمریِ جدید، می‌تواند تولید برق را با ارائه‌ی یک منبع جدید کم هزینه و از نظر محیطی ایمن، به صورت چشم گیری بهبود بخشد.

آنی ایزلی

آنی یک ریاضی دان از دانشگاه ایالتی کلیولند است. او کد کامپیوتری مورد استفاده در تعیین انرژی، باد و پروژه‌های خورشیدی برای ناسا را توسعه داده و اجرا کرد. او چندین مقاله برای ناسا ارائه کرده است از جمله: "تأثیر آمیزش متلاطم بر میانگین دمای سوخت در موتور موشک اتمی با هسته‌ی گازی". "چرخه‌ی هوا گیری: پمپاژ پیش راننده در سیستم موتور موشک اتمی با هسته‌ی گازی" و " اقتصاد اجرایی و عملیاتی برآورد شده برای تبدیل ذغال سنگ به گاز" و "تولید هم زمان نیروگاه با چرخه‌ی ترکیبی".

جان هنری تامپسون

جان در سال 1983مدرک تحصیلی خود را در رشته‌ی علوم کامپیوتری و مطالعات تصویری از مؤسسه‌ی فن آوری ماساچوست اخذ کرد. او برنامه نویسی به زبان لینگو را برای برنامه‌های چند رسانه‌ای یعنی نرم افزار ماکرو مدیا دایرکتور و شوک ویو اختراع کرد. او به عنوان دانشمند ارشد در ماکرو مدیا تعدادی از محصولات از جمله VideoWorks 2، ماکرو مدیا دایرکتور، شتابگر Action و VideoWorks را توسعه داد.

دکتر پرسی جولیان

پرسی در تاریخ 11 آوریل سال 1899 درمونتگُمری آلاباما متولد شد. او بیش از صد اختراع ثبت شده از جمله دو هورمون مصنوعی (پروژسترون و تستوسترون ) و کورتیزون را تولید نمود. او هم چنین یک پروتئین را جدا کرد که به محلول اساسی و پایه برای خاموش کردن آتش در جنگ جهانی دوم تبدیل شد. پرسی در تاریخ 19 آوریل در سال 1975 در ایلینوی شیکاگو درگذشت.

کِنِت جی دانکلی

کِنِت به وجود دو نقطه‌ در اطراف دید اشخاص پی برد که در صورت مسدود شدن باعث می‌شود که یک تصویر معمولی سه بعدی به نظر بیاید. این کشف ویژه منجر به اختراع عینک سه بعدی(3-DVG) با امکان دست یابی به اثرات سه بعدی بدون لنز، آیینه‌ها و انواع مختلف عناصر نوری گردید.

ریچارد اسپایکس

ریچارد اختراعات زیر را به ثبت رساند:

• شوینده‌ی ماشین خود کار
• سیگنال‌های جهت ‌دار اتومبیل
• قفسه‌ی قفل شونده برای چوب بیلیارد
• کاور و در باز کن رمزی بطری شیر
• روش‌ها و تجهیزاتی برای دست یابی به نمونه‌ها و دمای متوسط مایعات مخزن
• جعبه دنده‌ی خودکار اصلاح شده و جا به جایی آن
• مسلسل چند لوله‌ای
• صندلی آرایشگاه با امکان چرخش به صورت افقی

دیوید کراستویت

دیوید در ایالت نشویل تنسی متولد شد. او در سال 1920 موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته‌ی مهندسی از دانشگاه پردو شد. او 39 حق ثبت برای دستگاه‌های مختلف از جمله روش‌های تبرید، سیستم‌های حرارتی، پمپ‌های خلأ و فرایندها و دستگاه‌های تنظیم کننده‌ی درجه‌ی حرارت دریافت کرد. برجسته‌ترین اختراع او سیستم گرمایشی برای سالن موسیقی معروف نیویورک بود.